Abroncs alapméretek
Mit jelent az abroncson az alfanumerikus információ?
185/65 R 14 85 T
185 | az abroncs névleges szélessége (mm) |
65 | oldalarány (%) |
R | az abroncs radiál szerkezetére utal |
14 | a felni névleges átmérője hüvelykben |
85 | terhelési index |
T | sebességindex |
Terhelési index
Terhelés nagysága (LI) – ez a szám mutatja az abroncs terhelési kapacitását a meghatározott sebességindex szerinti sebességnél, bizonyos konkrét feltételek mellett
Li | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg |
50 | 190 | 65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 | 110 | 1060 |
51 | 195 | 66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 | 111 | 1090 |
52 | 200 | 67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 | 112 | 1120 |
53 | 206 | 68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 | 113 | 1150 |
54 | 212 | 69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 | 114 | 1180 |
55 | 218 | 70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 | 115 | 1215 |
56 | 224 | 71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 | 116 | 1250 |
57 | 230 | 72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 | 117 | 1285 |
58 | 236 | 73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 | 118 | 1320 |
59 | 243 | 74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 | 119 | 1360 |
60 | 250 | 75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 925 | 120 | 1400 |
61 | 257 | 76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 | 121 | 1450 |
62 | 265 | 77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 | 122 | 1500 |
63 | 272 | 78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 | 123 | 1550 |
64 | 280 | 79 | 437 | 94 | 670 | 109 | 1030 | 124 | 1600 |
Sebességindex
Sebességindex (sebesség jelölés - SS) az a maximális sebesség, melynél az
abroncs hordozhatja a terhelési index által meghatározott terhet, konkrét feltételek mellett. Az abroncs sebességi jelölése személygépkocsik és haszongépjárművek esetében nagybetűkből áll.
Jelölés | L | M | N | P | Q | R | S |
Max. sebesség [km/h] | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 |
Jelölés | T | U | H | V | W | Y | ZR |
Max. sebesség [km/h] | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Minthogy az
abroncs futófelület mélysége használat közben fokozatosan csökken, a jármű féktávolsága - különösen nedves úton - jelentősen növekszik.
A
vízen felúszás veszélye (azaz mikor megszűnik az érintkezés a jármű és az útfelület között az
abroncs és az útfelület közötti vízréteg miatt) ily módon nagyobb az olyan
abroncsoknál, melyeknél a még megmaradt futófelületi árkok mélysége kicsi.
Elkopott abroncsok
A közúti forgalom biztonsága szempontjából ezért az a legfontosabb, hogy az elkopott
abroncsot újra cseréljük, azaz még mielőtt a futófelületi árok megmaradt vagy biztonságos mélysége 1,6 mm alá csökken. A még biztonságos minimális árokmélységet úgynevezett kopási indikátorok jelölik, ezek pedig az árokfenék alján lévő vetületek, melyek szintén 1,6 mm magasak.
Ha a jármű összes
abroncsának egyenletesen kopott a futófelülete, az megnöveli élettartamukat, növelve ezzel a járművezetés gazdaságosságát és hozzájárulva a nagyobb vezetési biztonsághoz. Ezért különösen az elsőkerék meghajtású járműveknél javasoljuk, hogy meghatározott időközönként (mondjuk 5000 kilométerenként) cseréljük ki az első
abroncsokat a hátsókkal és viszont, mindeközben ügyelve a kerék helyes forgási irányára.
Abroncsok javítása
Az
abroncsok javítása utazásbiztonsági szempontból nagyon is komoly és felelősségteljes művelet, ezért azt mindig képzett szakembernek kell elvégezni.
Egy abroncs minden sérült pontját azonnal meg kell javítani. Ezért nem elfogadható, ha alternatív megoldásként belsőt teszünk a meg nem javított abroncsba.
Tartós javítás céljára nem javasoljuk a javító tömítő spray-ket, ezeket maximum az adott utazás befejezéséig használjuk. Azt sem javasoljuk, hogy az abroncsot a felniről való levétel nélkül, speciális elővulkanizáló dugókkal javítsák.
Az abroncsot, a futórétegeket vagy a karkaszt ért sérülés javítását meleg- vagy hideg vulkanizálási módszerrel kell elvégezni az abroncs sérült pontjának teljes átvizsgálása és előkészítése után.
Minden sérülést annak bekövetkezése után a lehető legrövidebb időn belül kell kijavítani, különben a sérülés (különösen acélszalagos abroncsok esetében) tovább terjedhet, vagy tönkremehet az abroncs amiatt, hogy por vagy víz kerül bele. Személygépkocsi-abroncsok újravágása tilos.
Tárolás
A felnire felszerelt abroncsokat vagy egymásra rakva, vagy felfüggesztve kell tárolni.
A szabadon álló abroncsokat felállítva és egymás mellé rakva kell tárolni (lásd az ábrát). Az így tárolt abroncsok deformálódásának megakadályozása végett azonban ajánlatos elforgatni azokat kb. kéthetente. Mindenesetre ajánlatos a szezon végén a felnire illesztés előtt centíroztatni az abroncsokat egy szervizben.
Hogyan kell helyesen tárolni az abroncsokat
Az abroncsokat és abroncs belsőket sötét, száraz, hűvös és léghuzattól mentes helyen kell tárolni. Ha túlzott napsugárzásnak, hőségnek vagy léghuzatnak tesszük ki őket, az károsan hat ezekre a termékekre és korai elöregedést okozhat, mely a gumifelületen kialakuló finom repedések formájában nyilvánul meg. Az abroncsok és belsők továbbá ne érintkezzenek kőolajszármazékokkal (pl. olajjal, motorüzemanyaggal, kenőanyagokkal stb.), mert ezek elszivacsosítják a gumit, ami így elveszti egy vulkanizált termék rugalmassági tulajdonságait.
Adunk egy tippet
Ha nincs megfelelő tárolóhelye, tároltassa abroncsait szervizpartnereinkkel, ahol garantáljuk abroncsainak helyes tárolását és ezzel biztosítjuk azok hosszú élettartamát.
Abroncsok kiválasztása
A jármű optimális vezetési jellemzői csak ugyanolyan típusú abroncsokkal valósulhatnak meg. Ez azt jelenti, hogy a járműnek ugyanolyan méretű és szerkezetű abroncsokkal kell rendelkeznie (kivéve a "helytakarékos" pótkereket), vagyis egyazon tengelyen egyforma abroncsokat kell használni (azaz egyforma méretű, szerkezetű, futófelület típusú és márkájú abroncsokat). Minthogy jelen esetben a személygépkocsi abroncsok szerkezete alatt diagonál, textilradiál (a karkasz és a futórétegek is textilszálasak), és acélradiál (karkasz – textilrétegek, futórétegek – acélpántok) szerkezetet értünk. Ugyanazon tengelyen a két különböző szerkezetű abroncs használata nem engedélyezett.
A jármű optimális vezetési jellemzői csak ugyanolyan típusú abroncsokkal valósulhatnak meg. Ez azt jelenti, hogy a járműnek ugyanolyan méretű és szerkezetű abroncsokkal kell rendelkeznie (kivéve a "helytakarékos" pótkereket), vagyis egyazon tengelyen egyforma abroncsokat kell használni (azaz egyforma méretű, szerkezetű, futófelület típusú és márkájú abroncsokat). Minthogy jelen esetben a személygépkocsi abroncsok szerkezete alatt diagonál, textilradiál (a karkasz és a futórétegek is textilszálasak), és acélradiál (karkasz – textilrétegek, futórétegek – acélpántok) szerkezetet értünk. Ugyanazon tengelyen a két különböző szerkezetű abroncs használata nem engedélyezett.
M+S (sár és hó) téli abroncsok esetében biztonsági okokból azt javasoljuk, hogy ezeket az abroncsokat mindig az egész járművön alkalmazzuk, ne csupán egyazon tengelyen. A téli és nyári abroncsok kombinációja csak abban az esetben elfogadható, ha a téli abroncs megmaradt futófelülete < 40 mm, vagyis kevesebb annál a határértéknél, melynél a téli abroncsok elvesztik sajátos téli jellemzőiket.
Az abroncsok cseréjekor igen gyakran felnicserére is szükség van. Ezért a felnik megválasztásakor figyelembe kell venni a felnik gyártójának javaslatát, a felnicserét pedig be kell jegyeztetni a forgalmi engedélybe.
Acélfelni azonosítók
5 1/2 J x 14 H2 Ez egy 51/2” széles kerék mély felnivel, J-típusú peremmel, a felniszélesség 14 hüvelyk, “dupla-púp” stílusú gerincekkel.
5,50 B x 14 CH Ez is egy 51/2” széles kerék mély felnivel, de B-típusú peremmel, 14 hüvelykes átmérővel és “kombinált púp” stílusú gerincekkel.
14 x 5 1/2 J H2 x 45Ismét egy 51/2” széles kerék mély felnivel, pereme 3 típusú, átmérője 14 hüvelyk, “dupla púp” stílusú gerincekkel. Az alfanumerikus jelölés egy kiegészítő információt is tartalmaz: a kerékkiegyenlítést.
Egy konkrét jármű lehető legkisebb méretű abroncsának meghatározásához elengedhetetlenül szükséges ismerni a tengelyek maximálisan megengedhető terhelését és a járműtípus sebességét. Az abroncson annak maximális terhelési kapacitását a terhelési index, maximális sebességét pedig a sebességindex mutatja.
Mikor a kerekeket 2° - 4° fokkal eltérítjük az egyenes iránytól, a terhelési kapacitás fokonként 5%-kal csökken. Ezt a terhelési kapacitás-csökkenést az abroncs légnyomásának növelésével lehet kompenzálni.
Kétkerekes konfiguráció terhelési kapacitása az egykerekes konfigurációban szereplő abroncsok kapacitásának 1,85-szöröse
Csökkentett abroncsterhelés - sebesség viszonya
A terhelési kapacitás növelése a táblázatban foglalt értékek legfeljebb 10 százalékával a max. 100 km/óra sebességgel haladó lakókocsik vagy pótkocsik abroncsainál is megengedhető. Ez esetben az abroncsnyomás alapértékét 20 kPa-lal kell növelni.
A személygépkocsi abroncsok terhelési kapacitását csak a 60 km/óra sebességet meg nem haladó járművek esetében lehet növelni azzal a feltétellel, hogy az abroncsnyomást a "Maximális sebesség - fokozott terhelési kapacitás viszonya" táblázatnak megfelelően növeljük.
Csökkentett abroncsterhelés - sebesség viszonya
Maximális járműsebesség | Sebességindex (abroncsterhelés %-ban) |
(km/h) | H | V | W | RZ |
210 | 100 | 100 | 100 | 100 |
220 | | 97 | 100 | 100 |
230 | | 94 | 100 | 100 |
240 | | 91 | 100 | 100 |
250 | | | 95 | 100 |
260 | | | 90 | 100 |
270 | | | 85 | 100 |
280 | | | | 95 |
290 | | | | 90 |
300 | | | | 85 |
Maximális járműsebesség | Fokozott terhelési kapacitás | Fokozott abroncsnyomás |
(km/h) | (%) | (kPa) |
60 | 10 | 10 |
50 | 15 | 20 |
40 | 25 | 30 |
30 | 35 | 40 |
25 | 42 | 50 |
Run On Flat
Abbéli aggodalma, hogy defektet kap, immár a múlté. A Goodyear fejlett RunOnFlat technológiájának köszönhetően Ön tovább folytathatja útját – még lyukas abronccsal is.
*Ahhoz, hogy a RunOnFlat abroncsokat használhassa, járművének beépített abroncsnyomás-figyelő rendszerrel kell rendelkeznie. Kérjük, olvassa el járművének a gyártó cég által kiadott dokumentációját.
Abroncsok feltöltése nitrogénnel
Biztonságosan pumpáljuk fel abroncsait.
AMI AZ ÖN SZÁMÁRA ELŐNY
- Fokozott biztonság
- Fokozott vezetési kényelemérzet
- Alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás
- Hosszabb abroncs-élettartam
- Jobb vezetési teljesítmény