Premio Balázs Gumi Kft.

Üdvözöljük!

Abroncscímkézés

A jövőben alkalmazott EU-s abroncsjelölések

 
   
 

Az Európai Unióban 2012-ben bevezetésre kerülő standardizált abroncsjelölései az abroncsok 3 fő jellemzőjéről adnak tájékoztatást: az üzemanyag-hatékonyságról, a nedves tapadásról és a külső gördülési zajról.

A bal oldalon egy példán keresztül mutatjuk be, milyen lesz a címke (a címke mintája az EU NO1222-2009-es dokumentumból származik, a formátumát a II. melléklet 1. és 2. cikkelye* szabályozza). Az üzemanyag-hatékonyságra és a nedves tapadásra vonatkozó címke kialakítása a jelenlegi energiahatékonysági címkékhez hasonló, amelyeket például háztartási eszközökön használnak: a kategória legjobban teljesítő abroncsa „A", a jelenleg leggyengébb pedig „G" jelölést kap. A külső zajt decibel értékekben adják meg, amelyet egy, két vagy három hanghullám-jelölés kísér, a leghalkabb abroncsok egy, a legzajosabbak pedig három hullámot kapnak. Minden abroncsra rákerül a címke, így könnyedén össze lehet majd őket hasonlítani, és egyszerűbbé válik a választás. Kérjük, kattintson az alábbi ikonokra a 3 jellemzővel kapcsolatos további információkért.

A Goodyearnál nagyon örülünk az új jelölési rendszernek, mivel biztosak vagyunk abban, hogy a biztonságosabb és üzemanyag-hatékonyabb abroncsok irányába orientálja majd a vevőket. Mivel mindig nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a legszigorúbb biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak megfelelő abroncsokat fejlesszünk ki, biztosak vagyunk abban, hogy vásárlóink a megfelelő döntést fogják hozni.

* Az eredmények a webhely „EU abroncsjelölések" részének példái között láthatók, de az új EU-s abroncscímkék tekintetében azok csak az általános tájékoztatás célját szolgálják. A példák általános tájékoztatás és ismeretterjesztés céljából vannak megadva. A abroncsoknak az új EU-s címke szerinti pontos értékeléséhez szükséges hivatalos teszteljárásokat még nem dolgozta ki és fogadta el az Európai Unió.

 
 

Az üzemanyag-hatékonyság magyarázata

 
 

A kerekek forgás közben deformálódnak, ami energiaveszteséggel jár. Ez a járműre ható 5 ellenállóerő egyike.


  1. Tehetetlenség
  2. Gravitáció
  3. Légellenállás
  4. Belső súrlódás
  5. Gördülési ellenállás
 
 

A kerekek forgás közben deformálódnak, ami energiaveszteséggel jár. Ez a járműre ható 5 ellenállóerő egyike. Az így elveszett energia neve „gördülési ellenállás", mértéke pedig az egységnyi útra és egységnyi súlyra vetített energiaveszteség. A gördülési ellenállás közvetlen hatással van a fogyasztásra és a környezetre. Kisebb gördülési ellenállás mellett az abroncs kevesebb energiát nyel el, kisebbek az ellenállóerők, így alacsonyabb a fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás is.

 
 

Az EU-s abroncscímke esetén a gördülési ellenállást A-tól G-ig terjedően osztályozzuk, amely az abroncs relatív üzemanyag-hatékonyságára utal. A kategória legjobban teljesítő abroncsa az „A", a „G" pedig a jelenleg leggyengébb terméket jelenti.

Az abroncsok gördülési ellenállásának bemutatására a Goodyear három logót hozott létre, melyek révén leegyszerűsödik az energia-hatékony abroncsok kiválasztása. A logók a Goodyear FuelSaving technológiáját használó abroncsok, például az EfficientGrip, DuraGrip és az Excellence oldalfalára kerülnek. A jövőben a technológiát a Goodyear abroncskínálatának többi tagja esetében is alkalmazni fogjuk.

 
 Alacsony gördülési ellenállású abroncsok
 
 Ultra alacsony gördülési ellenállású abroncsok
 
 Extrém alacsony gördülési ellenállású abroncsok  
 

A nedves tapadás magyarázata

 
 A nedves tapadás az abroncs egy fontos biztonsági jellemzőjéről tájékoztat: arról, hogy hogyan tapad nedves útfelületen. 
   
 

A nedves tapadás az abroncs egy fontos biztonsági jellemzőjéről tájékoztat: arról, hogy hogyan tapad nedves útfelületen. A kiváló nedves tapadással bíró abroncsok féktávolsága nedves utakon rövidebb. Ez nagyon fontos biztonsági jellemző az esős időben való vezetés során.

 
   
 

Az EU-s abroncscímke esetén az abroncs nedves tapadási képességét szintén egy A-tól G-ig terjedő skálán osztályozzuk. Az „A" érték a legjobb, a „G" pedig a leggyengébb nedves tapadást jelenti.

   
 

A külső zaj lényege

 
Az abroncsok külső zaját decibelben jelezzük, amit az Európai Bizottság címkéjén egy, két vagy három hanghullám egészít ki. 
   
 

Az abroncsok külső zaját decibelben jelezzük, amit az Európai Bizottság címkéjén egy, két vagy három hanghullám egészít ki. Egyetlen fekete hullám utal a legkedvezőbb zajszintre. Azt jelenti, hogy az abroncs zajkibocsátása legalább 3 dB-lel alacsonyabb, mint a későbbiekben bevezetésre kerülő törvényi határérték.

 
   
 

Három fekete hullám mutatja a zaj szempontjából leggyengébb teljesítményt. A jelenlegi maximum és a 2012-2016 között bevezetésre kerülő 661-es előírás szerinti új alsó határérték közé eső zajszintet jelöl.


   
Növekvő zajszint  
 

Gyakran ismételt kérdések

Miért vezette be az EU az új abroncsjelölést?

A jelölés célja, hogy tájékoztatást nyújtson az abroncsok biztonságáról a nedves tapadás jelölésével, valamint környezeti hatásairól az üzemanyag-hatékonyság és a generált külső zaj bemutatásával. Mivel a jelölés minden abroncsra rákerül, egyszerűbb lesz a márkák összevetése, és a vásárlók megalapozottabb döntést hozhatnak. Emellett a jelölés révén biztonságosabb és kedvezőbb fogyasztást eredményező abroncsok választhatók majd, ezzel a közlekedés biztonságosabbá válik, a gazdaságossági és környezeti szempontok pedig jobban érvényesülhetnek.

Milyen tényezőket mutat majd be az új címke?

Az új EU-s abroncscímke három tulajdonságot jelez: nedves tapadás, üzemanyag-hatékonyság és külső zajszint.

Miért kerülnek ezek a tulajdonságok a címkére?

Az üzemanyag-hatékonyság, a nedves tapadás és a külső zajszint bemutatásával a vásárlók jól informáltan tudnak döntést hozni. Az abroncsok számos tulajdonsága össze is függ, így egy integrált jelölés sokkal hasznosabb, mint egy egyetlen tulajdonságra szorítkozó jelölés.

Hol és mikor találkozhatok az EU-s abroncsjelöléssel?

Legkésőbb 2012. november 1-jétől az abroncskereskedőknél, szervizben és bemutatóteremben látható összes abroncsra matrica kerül, vagy közelükben kihelyezésre kerül az EU-s abroncscímke. Olyan abroncsok megvásárlásakor, amelyek nincsenek kiállítva, hanem raktárban vagy például árlistában szerepelnek, a vásárló még a vásárlás előtt tájékoztatást kell kapjon az EU-s abroncscímkéről. Ezen túlmenően mindhárom tényező adatai szerepelnek a számlán vagy a számla mellé kapott tájékoztatón is.

Minden országra ugyanaz az előírás vonatkozik?

Mivel ez egy EU-s előírás, amely az Unió minden tagállamában érvényes és kötelező, az előírások az EU teljes területén azonosak.

Mit jelez a nedves tapadás?

Az abroncsok fontos biztonsági tulajdonságáról ad tájékoztatást: arról, hogy hogyan tapadnak nedves útfelületen. A jobb nedves tapadás eredménye a rövidebb fékút nedves úton.

Hogyan mutatja be a nedves tapadást az EU-s abroncscímke?

A nedves tapadást A-tól G-ig terjedő osztályzat jelzi, amely hasonló a háztartási eszközök, például hűtőszekrények esetében alkalmazott energiahatékonysági címkékhez. A kategória legjobban teljesítő abroncsa az „A", a „G" pedig a leggyengébb terméket jelenti. Hogyan mutatja be az üzemanyag-hatékonyságot az EU-s abroncscímke? Az üzemanyag-hatékonyságot A-tól G-ig terjedő osztályzat jelzi, amely hasonló a háztartási eszközök, például hűtőszekrények esetében alkalmazott energiahatékonysági címkékhez. A kategória legjobban teljesítő abroncsa az „A", a „G" pedig a jelenleg leggyengébb, de a szabályoknak megfelelő terméket jelenti.

Miért jelzi az üzemanyag-hatékonyságot színes jelölés, szemben a nedves tapadással?

Az üzemanyag-hatékonyság az EU-ban általánosan elterjedt energiafelhasználási piktogramot használja, amely az egyes szinteket színekkel jelöli. Mivel a nedves tapadás nem függ összes az energiafelhasználással, ugyanazokat a színeket nem lehet használni. Hogyan jelzi az EU-címke a gördülő abroncs külső zaját? A külső abroncszajt decibelben jelezzük, amelyet egy, két vagy három hanghullám egészít ki. Egy hullám mutatja a legjobb teljesítményt, amely esetében az abroncs zajszintje legalább 3 dB-lel alacsonyabb, mint a későbbiekben bevezetésre kerülő törvényi határérték. Három fekete hullám a leggyengébb teljesítményt, a jelenlegi maximum és a 2012-2016 között bevezetendő 661-es előírás szerinti új alsó határérték közé eső zajszintet jelöli.

Hogyan jelenik majd meg az új EU-s abroncscímke?

Két lehetőség várható az EU-s abroncsszabályozás tekintetében. Az egyik szerint a címke egy matrica lesz, amely közvetlenül a futófelületre kerül. A másik lehetőség, hogy az autókereskedők minden egyforma abroncsszállítmány mellé nyomtatott címkét kapnak. A fogyasztók számára is látható abroncsok esetében a címkét is ki kell állítani a fogyasztók számára az értékesítés helyén, az abroncsok közelében helyezve el őket.