Az Európai Unióban 2012-ben bevezetésre kerülő standardizált abroncsjelölései az abroncsok 3 fő jellemzőjéről adnak tájékoztatást: az üzemanyag-hatékonyságról, a nedves tapadásról és a külső gördülési zajról.
A bal oldalon egy példán keresztül mutatjuk be, milyen lesz a címke (a címke mintája az EU NO1222-2009-es dokumentumból származik, a formátumát a II. melléklet 1. és 2. cikkelye* szabályozza). Az üzemanyag-hatékonyságra és a nedves tapadásra vonatkozó címke kialakítása a jelenlegi energiahatékonysági címkékhez hasonló, amelyeket például háztartási eszközökön használnak: a kategória legjobban teljesítő abroncsa „A", a jelenleg leggyengébb pedig „G" jelölést kap. A külső zajt decibel értékekben adják meg, amelyet egy, két vagy három hanghullám-jelölés kísér, a leghalkabb abroncsok egy, a legzajosabbak pedig három hullámot kapnak. Minden abroncsra rákerül a címke, így könnyedén össze lehet majd őket hasonlítani, és egyszerűbbé válik a választás. Kérjük, kattintson az alábbi ikonokra a 3 jellemzővel kapcsolatos további információkért.
A Goodyearnál nagyon örülünk az új jelölési rendszernek, mivel biztosak vagyunk abban, hogy a biztonságosabb és üzemanyag-hatékonyabb abroncsok irányába orientálja majd a vevőket. Mivel mindig nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a legszigorúbb biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak megfelelő abroncsokat fejlesszünk ki, biztosak vagyunk abban, hogy vásárlóink a megfelelő döntést fogják hozni.
* Az eredmények a webhely „EU abroncsjelölések" részének példái között láthatók, de az új EU-s abroncscímkék tekintetében azok csak az általános tájékoztatás célját szolgálják. A példák általános tájékoztatás és ismeretterjesztés céljából vannak megadva. A abroncsoknak az új EU-s címke szerinti pontos értékeléséhez szükséges hivatalos teszteljárásokat még nem dolgozta ki és fogadta el az Európai Unió.
A kerekek forgás közben deformálódnak, ami energiaveszteséggel jár. Ez a járműre ható 5 ellenállóerő egyike.
A kerekek forgás közben deformálódnak, ami energiaveszteséggel jár. Ez a járműre ható 5 ellenállóerő egyike. Az így elveszett energia neve „gördülési ellenállás", mértéke pedig az egységnyi útra és egységnyi súlyra vetített energiaveszteség. A gördülési ellenállás közvetlen hatással van a fogyasztásra és a környezetre. Kisebb gördülési ellenállás mellett az abroncs kevesebb energiát nyel el, kisebbek az ellenállóerők, így alacsonyabb a fogyasztás és a széndioxid-kibocsátás is.
Az EU-s abroncscímke esetén a gördülési ellenállást A-tól G-ig terjedően osztályozzuk, amely az abroncs relatív üzemanyag-hatékonyságára utal. A kategória legjobban teljesítő abroncsa az „A", a „G" pedig a jelenleg leggyengébb terméket jelenti.
Az abroncsok gördülési ellenállásának bemutatására a Goodyear három logót hozott létre, melyek révén leegyszerűsödik az energia-hatékony abroncsok kiválasztása. A logók a Goodyear FuelSaving technológiáját használó abroncsok, például az EfficientGrip, DuraGrip és az Excellence oldalfalára kerülnek. A jövőben a technológiát a Goodyear abroncskínálatának többi tagja esetében is alkalmazni fogjuk.
A nedves tapadás az abroncs egy fontos biztonsági jellemzőjéről tájékoztat: arról, hogy hogyan tapad nedves útfelületen. A kiváló nedves tapadással bíró abroncsok féktávolsága nedves utakon rövidebb. Ez nagyon fontos biztonsági jellemző az esős időben való vezetés során.
Az EU-s abroncscímke esetén az abroncs nedves tapadási képességét szintén egy A-tól G-ig terjedő skálán osztályozzuk. Az „A" érték a legjobb, a „G" pedig a leggyengébb nedves tapadást jelenti.
Az abroncsok külső zaját decibelben jelezzük, amit az Európai Bizottság címkéjén egy, két vagy három hanghullám egészít ki. Egyetlen fekete hullám utal a legkedvezőbb zajszintre. Azt jelenti, hogy az abroncs zajkibocsátása legalább 3 dB-lel alacsonyabb, mint a későbbiekben bevezetésre kerülő törvényi határérték.
Három fekete hullám mutatja a zaj szempontjából leggyengébb teljesítményt. A jelenlegi maximum és a 2012-2016 között bevezetésre kerülő 661-es előírás szerinti új alsó határérték közé eső zajszintet jelöl.
A jelölés célja, hogy tájékoztatást nyújtson az abroncsok biztonságáról a nedves tapadás jelölésével, valamint környezeti hatásairól az üzemanyag-hatékonyság és a generált külső zaj bemutatásával. Mivel a jelölés minden abroncsra rákerül, egyszerűbb lesz a márkák összevetése, és a vásárlók megalapozottabb döntést hozhatnak. Emellett a jelölés révén biztonságosabb és kedvezőbb fogyasztást eredményező abroncsok választhatók majd, ezzel a közlekedés biztonságosabbá válik, a gazdaságossági és környezeti szempontok pedig jobban érvényesülhetnek.
Az új EU-s abroncscímke három tulajdonságot jelez: nedves tapadás, üzemanyag-hatékonyság és külső zajszint.
Az üzemanyag-hatékonyság, a nedves tapadás és a külső zajszint bemutatásával a vásárlók jól informáltan tudnak döntést hozni. Az abroncsok számos tulajdonsága össze is függ, így egy integrált jelölés sokkal hasznosabb, mint egy egyetlen tulajdonságra szorítkozó jelölés.
Legkésőbb 2012. november 1-jétől az abroncskereskedőknél, szervizben és bemutatóteremben látható összes abroncsra matrica kerül, vagy közelükben kihelyezésre kerül az EU-s abroncscímke. Olyan abroncsok megvásárlásakor, amelyek nincsenek kiállítva, hanem raktárban vagy például árlistában szerepelnek, a vásárló még a vásárlás előtt tájékoztatást kell kapjon az EU-s abroncscímkéről. Ezen túlmenően mindhárom tényező adatai szerepelnek a számlán vagy a számla mellé kapott tájékoztatón is.
Mivel ez egy EU-s előírás, amely az Unió minden tagállamában érvényes és kötelező, az előírások az EU teljes területén azonosak.
Az abroncsok fontos biztonsági tulajdonságáról ad tájékoztatást: arról, hogy hogyan tapadnak nedves útfelületen. A jobb nedves tapadás eredménye a rövidebb fékút nedves úton.
A nedves tapadást A-tól G-ig terjedő osztályzat jelzi, amely hasonló a háztartási eszközök, például hűtőszekrények esetében alkalmazott energiahatékonysági címkékhez. A kategória legjobban teljesítő abroncsa az „A", a „G" pedig a leggyengébb terméket jelenti. Hogyan mutatja be az üzemanyag-hatékonyságot az EU-s abroncscímke? Az üzemanyag-hatékonyságot A-tól G-ig terjedő osztályzat jelzi, amely hasonló a háztartási eszközök, például hűtőszekrények esetében alkalmazott energiahatékonysági címkékhez. A kategória legjobban teljesítő abroncsa az „A", a „G" pedig a jelenleg leggyengébb, de a szabályoknak megfelelő terméket jelenti.
Az üzemanyag-hatékonyság az EU-ban általánosan elterjedt energiafelhasználási piktogramot használja, amely az egyes szinteket színekkel jelöli. Mivel a nedves tapadás nem függ összes az energiafelhasználással, ugyanazokat a színeket nem lehet használni. Hogyan jelzi az EU-címke a gördülő abroncs külső zaját? A külső abroncszajt decibelben jelezzük, amelyet egy, két vagy három hanghullám egészít ki. Egy hullám mutatja a legjobb teljesítményt, amely esetében az abroncs zajszintje legalább 3 dB-lel alacsonyabb, mint a későbbiekben bevezetésre kerülő törvényi határérték. Három fekete hullám a leggyengébb teljesítményt, a jelenlegi maximum és a 2012-2016 között bevezetendő 661-es előírás szerinti új alsó határérték közé eső zajszintet jelöli.
Két lehetőség várható az EU-s abroncsszabályozás tekintetében. Az egyik szerint a címke egy matrica lesz, amely közvetlenül a futófelületre kerül. A másik lehetőség, hogy az autókereskedők minden egyforma abroncsszállítmány mellé nyomtatott címkét kapnak. A fogyasztók számára is látható abroncsok esetében a címkét is ki kell állítani a fogyasztók számára az értékesítés helyén, az abroncsok közelében helyezve el őket.