A személyautó abroncsok élettartamának kérdéseivel ismét foglalkozik a média a különféle javaslatokkal egyetemben, melyeket fontolóra kell venni a fogyasztónak az abroncs vásárlásakor.
Ragaszkodjunk az “új” és “friss” termékekhez és vásárláskor ellenőrizzük a gyártási dátumot (az ú.n. DOT számot)?
Az az igazság, hogy nincs olyan tudományos és műszaki adat, melyből meghatározhatnánk a személyautók és könnyű haszongépjárművek számára készült új, még nem használt abroncsok korát!Ettől eltekintve azonban figyelembe kell venni azt a követelményt, hogy az abroncsokat helyesen kell tárolni.
Bár a médiában olvasható javaslatok nem értelmezhetők az [abroncs] minimális hasznos élettartamaként, az árukészlet kellő forgalmának biztosítása érdekében azt tanácsoljuk a kereskedőknek, hogy a Goodyear Corporation által gyártott abroncsokat adják el a gyártási időpontjuktól számított 5 éven belül.
A nagyobb európai országokban az abroncs hasznos élettartamának kérdése reakciót váltott ki több szakmagazin, országos
abroncs forgalmazó szervezet és kereskedő részéről, de még maguktól a gyártó cégektől is.
Kifejtették, hogy az autóabroncs nem rövidtávú fogyasztói termék, valamint hogy a vásárlókat gyakran félretájékoztatja a média! Egy dologban azonban mind egyetértettek – hangsúlyt kell fektetni az
abroncsok helyes tárolási körülményeire és a karbantartási elvekre. A szakmai tanácsok mellett sokan keresnek választ az országos jogalkotásban, forgalmi szabályzatokban és egyéb dokumentumokban, melyekben próbálnak fellelni valamit, ami a gyártási dátum utáni időkorlátra vonatkozik, melyen belül az abroncsot el kell adni.
Az alábbiakban a különböző szervezetektől származó legismertebb és legáltalánosabb javaslatok közül olvashatnak néhányat:
Egy műszaki társaság véleménye:A European
Tyre and Rim Technical Organisation (ETRTO).Hivatalos kiadványában az ETRTO javaslatokat ad arra nézve, hogyan
tároljunk abroncsokat, belsőket és felniket. Bár ennek a kiadványnak nincs jogi alapja, a gyakorlatban bárki problémamentesen követheti annak irányelveit. A javaslatok nem kötnek ki semmiféle időkorlátot az
abroncsok eladására nézve, inkább az abroncs tulajdonságainak megőrzése szempontjából lényeges helyes tárolásra összpontosítanak. A helyes tárolás - egyebek mellett - a magas hőmérséklet, hőmérséklet-ingadozás, nedvesség, ózon, ultraibolya sugárzás és maró vegyi anyagok elleni védelmet jelenti
A Goodyear Corporation abroncsai az ETRTO szabályokkal összhangban készülnek, hogy alkalmazkodjanak az abroncsok természetes öregedési folyamatához, és ily módon hosszú élettartamot biztosítsanak.
Európai országok:A British Standard BA AU 50 szabványban található egy időkorlát, amelyen belül az
abroncsok újnak tekintendők (feltéve hogy helyesen tárolták őket), és újként is adható el. Ez a szabvány kimondja, hogy az
abroncs hat éves lehet, ugyanakkor a National Tyre Distributors Association (NTDA) (Országos Abroncsforgalmazó Társaság) e tekintetben a gyártási dátumtól számított 5 évet említ.
A német gumiipari társaságok, [abroncs]gyártók és kereskedők kijelentik, hogy az öt évnél fiatalabb
abroncsokat tekintik újnak. Érdekes, hogy ezen szervezetek dokumentumai nem említik, hogy ezen időkorlát után az
abroncsok nem adhatók el vagy már nem felelnek meg rendeltetésüknek. Ettől függetlenül az ilyen abroncsokat meg kell vizsgáltatni szakemberrel, vagy ki kell kérni a gyártó cég véleményét.
A
Goodyear álláspontja:
A
Goodyear Corporation által gyártott abroncsmárkákat (
Goodyear,
Dunlop,
Fulda,
Sava,
Debica) és tartozékaikat (belsők, szalagok) úgy tervezték meg, hogy alkalmazkodóak legyenek a nagy erőbehatásokkal, stresszhatásokkal, napsugárnak való kitettséggel és üzemi hőmérsékletekkel szemben egész élettartamuk során. Tulajdonságainak megőrzése érdekében az abroncs komponensei viaszok, antioxidánsok és antiózonánsok optimális keverékéből készülnek.
A tárolt, valamint használt
abroncsok megőrzik tulajdonságaikat, feltéve hogy kellően karbantartják, nem kezelik helytelenül, és megfelelő körülmények között tárolják őket..
A helyes tárolás mindennél fontosabb.
Így őrzik meg a tárolt
abroncsok eredeti tulajdonságaikat. Fontos megjegyezni, hogy használat közben az
abroncsok futófelület csatornáinak mélysége a természetszerűleg lassú, de állandó kopás következtében, fokozatosan csökkenek.
Bizonyos tulajdonságok idővel romlanak, mások viszont ténylegesen javulnak. Például a vízen felúszással és a nedves felületen való kopással szembeni alkalmazkodás általában gyengül. Másfelől viszont a kezelés és kopás száraz felületen optimalizálódik. Ily módon, ésszerű hozzáállással az autóvezetők vezetési stílusukkal alkalmazkodhatnak járművük
abroncsainak kopási körülményeihez.
A
GoodyearA Goodyear a világ egyik legnagyobb gumiabroncsgyártója. A vállalat mintegy 71.000 embert foglalkoztat a világon, a termékeit pedig 22 ország 55 létesítményében állítja elő. Az ohiói Akronban és a luxemburgi Colmar-Bergben található két Innovációs Központjának célja: a legmodernebb termékek és szolgáltatások kifejlesztése, melyek meghatározzák az iparág technológiai és teljesítményi színvonalát. A Goodyearrel és termékeivel kapcsolatos további információért keresse fel a
www.goodyear.hu weboldalt.