Az EU határozata szerint minden 2012. november 1-je utáni típusvizsgálatú gépkocsi modellnek rendelkeznie kell abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS). Ezért 2014. november 1-jétől egy ilyen rendszer megléte az M1 járműkategóriában (személyszállító gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel) minden új gépjárműben előírás.
(Az Európai Parlament és a Tanács 2009. július 13-i 661/2009/EK rendelete, 9. cikk, 2. bekezdés)TPMS – Miért?
2014. november 1-től minden új autónak gyárilag rendelkeznie kell ezzel a technológiával
Az új rendelet hátterében az a tény áll, hogy sok autóvezető túlságosan ritkán vagy soha nem ellenőrzi gépjárművén az abroncsnyomást, aminek komoly következményei vannak:
- Már 0,2 barral alacsonyabb keréknyomás is 1%-kal nagyobb üzemanyag-fogyasztáshoz vezet; 0,6 bar esetén pedig 4%-kal több üzemanyag fogy.
- A túl alacsony nyomás fokozottabb gumikopást és rövidebb élettartamot eredményez. Ráadásul megsérülhet az abroncs belseje.
- Bármelyik első kerék 1 barral alacsonyabb keréknyomása 10%-kal növeli a fékutat nedves úton.
- 1 barral alacsonyabb nyomás a gumiabroncs oldalirányú erőkkel szembeni ellenállását csaknem a felére csökkenti. Ez rosszabb kanyarfekvéshez vezethet, melynek következtében a gépjármű megpördülhet és lecsúszhat az úttestről.
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek figyelik a nyomást az abroncsokban, és veszélyes nyomásváltozás esetén – ha a tényleges érték eltér az előírttól – figyelmeztetnek.
A TPMS előnyei: - üzemanyag-megtakarítás
- kisebb mértékű gumikopás
- biztonságosabb utazás
- kényelmesebb utazás a megfelelő keréknyomásnak köszönhetően
Közvetlen és közvetett TPMS
Profitáljon Ön is az új TPMS-rendeletből
A piacon jelenleg két rendszer kapható: a közvetlen és a közvetett nyomásmérő.A közvetlenül mérő rendszerekben egy, a gumiba vagy a szelepbe épített nyomásérzékelő méri a gumiabroncs levegőnyomását és hőmérsékletét. Az adatok rádiójel segítségével kerülnek a gépkocsiban található vezérlőegységbe, és a gépkocsivezető minden egyes abroncs pontos nyomását láthatja a műszerfal kijelzőjén. A villamos energiaellátást beépített akkumulátor biztosítja.
A közvetett működésű rendszerek az egyes kerekek fordulatszámát érzékelik, és felismerik a kerék kerületének nyomáscsökkenés miatti változásait. Amikor levegő távozik az abroncsból, akkor a kerék kerülete csökken, és a többi abroncshoz képest gyorsabban kell forognia. A jármű ABS/ESP rendszere felismeri a nagyobb fordulatszámot, és a kijelzőn keresztül tájékoztatja erről a vezetőt.
Hogy a fent leírt rendszerek közül melyik fog elterjedni, azt egyelőre ki kell várni. Az Egyesült Államokban, ahol már régebb óta érvényesek az erre vonatkozó törvényi rendelkezések, a közvetlen rendszerek a népszerűbbek. A szakértők abból indulnak ki, hogy a jövőben az új gépjárművek kb. 70%-a a közvetlen TPMS rendszerrel lesz felszerelve.
A törvényi szabályozás azonban technológia-semleges, vagyis nincs előírás arra nézve, hogy közvetlen vagy közvetett TPMS-t kell használni.
A biztonságnak ára van...
A TPMS következtében 6 év alatt felmerülő többletköltségek:
1 szenzor szett a 2. kerékgarnitúrához | 73 000 HUF |
2 szervizkészlet (szelepbetét, tömítőgyűrű, hollandi anya és szelepsapka) szereléssel | 22 000 HUF |
12 kerékcsere (többletköltség kerekenként 2500 HUF) | 30 000 HUF |
12 alkalommal szenzorok betanítása az autóhoz (alkalmanként 1250 HUF) | 15 000 HUF |
Teljes költség ill. kb. 23 300 HUF/év | 23 300 HUF |
...de megéri!
Évi 15.000 km használat esetén 0,5 lit/100 km kevesebb üzemanyag fogyasztás már 31 000 HUF-t jelent (410 HUF/Liter üzemanyagár mellett). Ehhez jön még a csökkentett abroncskopás és a nagyobb biztonság. Bízza autóját kompetens munkatársainkra!
Premio – minden, ami autó!