Premio Balázs Gumi Kft.

Üdvözöljük!

Abroncsnyomás-ellenőrző Rendszer
Az EU határozata szerint minden 2012. november 1-je utáni típusvizsgálatú gépkocsi modellnek rendelkeznie kell abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS). Ezért 2014. november 1-jétől egy ilyen rendszer megléte az M1 járműkategóriában (személyszállító gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel) minden új gépjárműben előírás​.
(Az Európai Parlament és a Tanács 2009. július 13-i 661/2009/EK rendelete, 9. cikk, 2. bekezdés)

TPMS – Miért?

2014. november 1-től minden új autónak gyárilag rendelkeznie kell ezzel a technológiával
Az új rendelet hátterében az a tény áll, hogy sok autóvezető túlságosan ritkán vagy soha nem ellenőrzi gépjárművén az abroncsnyomást, aminek komoly következményei vannak:
  • Már 0,2 barral alacsonyabb keréknyomás is 1%-kal nagyobb üzemanyag-fogyasztáshoz vezet; 0,6 bar esetén pedig 4%-kal több üzemanyag fogy.​
  • A túl alacsony nyomás fokozottabb gumikopást és rövidebb élettartamot eredményez. Ráadásul megsérülhet az abroncs belseje.
  • Bármelyik első kerék 1 barral alacsonyabb keréknyomása 10%-kal növeli a fékutat nedves úton.
  • 1 barral alacsonyabb nyomás a gumiabroncs oldalirányú erőkkel szembeni ellenállását csaknem a felére csökkenti. Ez rosszabb kanyarfekvéshez vezethet, melynek következtében a gépjármű megpördülhet és lecsúszhat az úttestről.
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek figyelik a nyomást az abroncsokban, és veszélyes nyomásváltozás esetén – ha a tényleges érték eltér az előírttól – figyelmeztetnek.

A TPMS előnyei:
  • üzemanyag-megtakarítás
  • kisebb mértékű gumikopás
  • biztonságosabb utazás
  • kényelmesebb utazás a megfelelő keréknyomásnak köszönhetően

Közvetlen és közvetett TPMS

Profitáljon Ön is az új TPMS-rendeletből
A piacon jelenleg két rendszer kapható: a közvetlen és a közvetett nyomásmérő.​

A közvetlenül mérő rendszerekben egy, a gumiba vagy a szelepbe épített nyomásérzékelő méri a gumiabroncs levegőnyomását és hőmérsékletét. Az adatok rádiójel segítségével kerülnek a gépkocsiban található vezérlőegységbe, és a gépkocsivezető minden egyes abroncs pontos nyomását láthatja a műszerfal kijelzőjén. A villamos energiaellátást beépített akkumulátor biztosítja.

A közvetett működésű rendszerek az egyes kerekek fordulatszámát érzékelik, és felismerik a kerék kerületének nyomáscsökkenés miatti változásait. Amikor levegő távozik az abroncsból, akkor a kerék kerülete csökken, és a többi abroncshoz képest gyorsabban kell forognia. A jármű ABS/ESP rendszere felismeri a nagyobb fordulatszámot, és a kijelzőn keresztül tájékoztatja erről a vezetőt.

Hogy a fent leírt rendszerek közül melyik fog elterjedni, azt egyelőre ki kell várni. Az Egyesült Államokban, ahol már régebb óta érvényesek az erre vonatkozó törvényi rendelkezések, a közvetlen rendszerek a népszerűbbek. A szakértők abból indulnak ki, hogy a jövőben az új gépjárművek kb. 70%-a a közvetlen TPMS rendszerrel lesz felszerelve.

A törvényi szabályozás azonban technológia-semleges, vagyis nincs előírás arra nézve, hogy közvetlen vagy közvetett TPMS-t kell használni.

A biztonságnak ára van...

A TPMS következtében 6 év alatt felmerülő többletköltségek:​
 
1 szenzor szett a 2. kerékgarnitúrához  73 000 HUF
2 szervizkészlet (szelepbetét, tömítőgyűrű, hollandi anya és szelepsapka) szereléssel 22 000 HUF
12 kerékcsere (többletköltség kerekenként 2500 HUF) 30 000 HUF
12 alkalommal szenzorok betanítása az autóhoz
(alkalmanként 1250 HUF)
15 000 HUF
Teljes költség ill. kb. 23 300 HUF/év 23 300 HUF

​...de megéri!


Évi 15.000 km használat esetén 0,5 lit/100 km kevesebb üzemanyag fogyasztás már 31 000 HUF-t jelent (410 HUF/Liter üzemanyagár mellett). Ehhez jön még a csökkentett abroncskopás és a nagyobb biztonság. Bízza autóját kompetens munkatársainkra!


Premio – minden, ami autó!​